
[J-148-2002]-1 

[J-148-2002] 
IN THE SUPREME COURT OF PENNSYLVANIA 

EASTERN DISTRICT 
 

C. DELORES TUCKER AND WILLIAM 
TUCKER, HER HUSBAND, 
 
    
 
 
  v. 
 
 
PHILADELPHIA DAILY NEWS, PHILA. 
NEWSPAPERS, INC.; KNIGHT-RIDDER, 
INC.; SPORTS & ENTERTAINMENT 
LITIGATION REPORTER ANDREWS 
PUBLICATIONS, INC.; LEGAL 
COMMUNICATION, LTD.; LEGAL 
INTELLIGENCER; MERIDIAN VENTURE 
PARTNERS, L.P.; BASELINE II, INC.; 
AND THE ENTERTAINMENT 
LITIGATION REPORTER 
 
APPEAL OF: PHILA. DAILY NEWS, 
PHILA. NEWSPAPERS, INC.; KNIGHT-
RIDDER, INC.; LEGAL 
COMMUNICATIONS, LTD; LEGAL 
INTELLIGENCER 
 
    

: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
 

No. 47 EAP 2001 
 
Appeal from the judgment of Superior 
Court, entered July 12, 2000, reargument 
denied, September 6, 2000, at No. 2121 
EDA 1999, which reversed and remanded 
the order of the Court of Common Pleas of 
Philadelphia County, Civil Division, at  
No. 003644 July Term 1998, entered June 
16, 1999. 
 
 
 
ARGUED:  October 21, 2002 

 
OPINION 

 
MADAME JUSTICE NEWMAN    DECIDED: April 29, 2004 
 

Today, we consider the extent to which Pennsylvania libel law can permissibly 

restrict the free expression rights1 of Appellant-newspapers2 to print what they deem 

                                            
1 The First Amendment to the Constitution of the United States provides:  
 

Congress shall make no law respecting an establishment of 
religion, or prohibiting the free exercise thereof; or abridging 

(continued…) 



[J-148-2002]-2 

appropriate.  The issues presented force us to examine when a statement is capable of a 

defamatory meaning and to set forth the boundaries demarcating where concern for the 

protection of the reputations3 of public figures in Pennsylvania must yield to the need for an 

                                            
(…continued) 

the freedom of speech, or of the press, or the right of the 
people peaceably to assemble, and to petition the Government 
for a redress of grievances. 
 

U.S. CONST. amend. I (applied to the states by U.S. CONST. amend. XIV, § 1.  The 
Constitution of the Commonwealth of Pennsylvania provides, in pertinent part: 
 

The printing press shall be free to every person who may 
undertake to examine the proceedings of the Legislature or any 
branch of government, and no law shall ever be made to 
restrain the right thereof. The free communication of thoughts 
and opinions is one of the invaluable rights of man, and every 
citizen may freely speak, write and print on any subject, being 
responsible for the abuse of that liberty. 
 

Pa. Const. Art. I, Section 7. 
 
2  For ease of discussion, we refer to the Philadelphia Daily News, Philadelphia 
Newspapers, Inc., Knight-Ridder, Inc., Legal Communications, Ltd., and the Legal 
Intelligencer collectively as Appellant-newspapers. On February 5, 1999, C. DeLores 
Tucker  and her husband, William Tucker (hereinafter, "the Tuckers") discontinued their 
actions as against Andres Publications, Inc., the Sports & Entertainment Litigation 
Reporter, and the Entertainment Litigation Reporter.  (Reproduced Record (R.R.) R.R. 
109a-112a).  The Tuckers also discontinued their action as against defendant Meridian 
Venture Partners, L.P.  (R.R. 113a.)  The Philadelphia Daily News and the Legal 
Intelligencer published articles at issue in this appeal.  It appears that Philadelphia 
Newspapers, Inc., Knight-Ridder Inc., and Legal Communications, Ltd. are named 
Appellant because they are affiliated with the Philadelphia Daily News or the Legal 
Intelligencer and not because they published separate articles about Mrs. Tucker's lawsuit.   
 
3 Recently, the U.S. Supreme Court poignantly summarized the importance of the interests 
protected by state defamation law with a quote from Shakespeare's Othello:  

 
Good name in man and woman, dear my lord, 

(continued…) 



[J-148-2002]-3 

open discussion of their involvement in public affairs.  "In cases where that line must be 

drawn, the rule is that we examine for ourselves the statements in issue and the 

circumstances under which they were made to see . . . whether they are of a character 

which the principles of the First Amendment, as adopted by the Due Process Clause of the 

Fourteenth Amendment, protect." New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254, 285 

(1964) (internal citations and quotations omitted).  To that end, we begin by reviewing the 

facts and procedural history of this case. 

 
Facts and Procedural History 

 

 Appellee C. DeLores Tucker (Mrs. Tucker) is a well-known public figure4 who, from 

1993 through 1997, led a high-profile "crusade" against "gangsta rap" music.  R.R. 26a, 

R.R. 62a.  Mrs. Tucker's campaign is undeniably one of public concern. 

                                            
(…continued) 

Is the immediate jewel of their souls. 
Who steals my purse steals trash;  
'Tis something, nothing;  
'Twas mine, 'tis his, and has been slave to thousands;  
But he that filches from me my good name  
Robs me of that which not enriches him,  
And makes me poor indeed.  

 
Milkovich v. Lorain Journal Co., 497 U.S. 1, 12 (1990) (quoting WILLIAM SHAKESPEARE, 
OTHELLO act III, sc. 3); Kernick v. Dardanell Press, 236 A.2d 191,193 (Pa. 1967) (citing 
same quote in the context of a defamation action but pointing out that:  "The law stands as 
a guardian to protect a man's good name earned in the heat of battle, in the sweat of work, 
and in the laboratory of conscience, but it cannot prescribe hospitalization for abrasions or 
order surgery for a hiccough."). 
 
4 According to her Complaint in this case, Mrs. Tucker has served as: the Secretary of 
State of the Commonwealth of Pennsylvania; the Chair of the National Political Congress of 
(continued…) 



[J-148-2002]-4 

  

In February of 1996, Interscope Records distributed the album "All Eyez on Me," in 

which deceased rapper Tupac Shakur responded to Mrs. Tucker's "attack"5 on gangsta-rap 

with the songs "Wonda Why They Call U Bitch" and "How Do U Want It."6  The lyrics 

                                            
(…continued) 
Black Women, Inc.; the Chair of the Democratic National Committee Black Caucus; 
President of the Martin Luther King Jr. Association for Non-Violent Change; President of 
the National Federation of Democratic Women; member of the NAACP SCF Board of 
Trustees; and a member of the boards of directors of three Pennsylvania colleges.  (R.R. 
23a-24a.)   
 
5 In the instant defamation action against Appellant-newspapers, Mrs. Tucker alleged that 
her lawsuit against the record industry "attacks the words in 'All Eyez on Me'" and "attacks 
the corporate and business Defendants for bankrolling and getting rich from gangsta rap 
generally, and 'All Eyez On Me' particularly."  (R.R. 32a.) 
 
6 The Daily News quoted the following portions of the lyrics of those songs as follows: 
 
Wonda Why They Call U Bitch 
  
"Wonda why they call U b-- 
 
Dear Ms. DeLores Tucker 
Keep stressen me 
f-- with a muthaf-- mind 
I figured you wanted to know 
You know 
Why we call them hos b-- 
And maybe this might help you understand 
It ain't personal 
Strictly business baby 
Strictly business 
 
So If you wonder why we call U b-- 
You wonder why we call U b-- 
 
How Do U Want It 
 
DeLores Tucker 
(continued…) 



[J-148-2002]-5 

conjure images of prostitution, and assert that Mrs. Tucker was only interested in money 

and had sold-out black interests to white politicians.   

 

On July 21, 1997, Mrs. Tucker and her, husband, William Tucker7 (hereinafter the 

"Tuckers") filed suit against the Estate of Tupac Shakur8 and entities associated with the 

production, distribution, and sale of his music in the United States District Court for the 

                                            
(…continued) 
You's a muthaf-- 
Instead of tryin' to help a ni-- 
You destroy a brotha 
Worst than tha others 
Bill Clinton 
Mr. Bob Dole 
You too old to understand tha  
way tha game is told 
you're lame  
So I gotta hit you with tha high facts 
Won't someone listen? 
Makin' millions 
ni--, top that  
They wanna censor me 
They ratha see me in a cell 
Livin' in hell 
With only a few of us to live to tell 
Now everybody talken about us 
I could give a f-- 
I'd be tha first one to bomb and cuss 
Ni--, tell me how you want it." 
 
(R.R. 44a (editing in original).) 
 
7 The Tuckers issued a July 31, 1997 press release describing Mr. Tucker as a "well-
known businessman." 
 
8 According to the August 4, 1997 Legal Intelligencer article, Mr. "Shakur was shot as he 
rode in a car near the Las Vegas Strip Sept. 7.  He died six days later at a local hospital."  
 



[J-148-2002]-6 

Eastern District of Pennsylvania. Tucker v. MTS, Inc. t/a Tower Records et al., No. 97 CV-

4717 (E.D.Pa. filed July 21, 1997) (hereinafter, Tucker II).9  The Tucker II Complaint alleged 

that the production, distribution, and sale of records including "All Eyez on Me," caused 

Mrs. Tucker to fear for her life and suffer emotional distress.  Mrs. Tucker demanded 

damages in an amount exceeding $10,000,000.00.10  Additionally, in paragraph fifty of the 

Tucker II Complaint, Mr. Tucker claimed that "as a result of his wife's injuries, [he] suffered 

a loss of advice, companionship and consortium." (R.R. 64a.) 

 

On July 31, 1997, Mrs. Tucker issued a press release explaining that she filed the 

Complaint in Tucker II, which she described as "a multi-million dollar suit directed at the 

heart of the gangsta rap music in the US[sic]."  (R.R. 72a.)  The press release indicated 

that Mrs. Tucker had received death threats and that she would continue to fight against 

gangsta rap music in spite of them because she was "even more concerned about the 

many, many young lives that have already been lost needlessly and the little children who 

will be lost if [she did] not say . . . to this industry --'STOP NOW.'" (R.R. 73a.)  The press 

                                            
9 The dispute between the parties did not begin with this case.  Indeed, since August 1995, 
the parties have filed several actions against one another.  The first legal salvo was fired by 
Interscope Records and alleged, inter alia, that Mrs. Tucker's anti gangsta-rap activities 
induced a breach of contract between Death Row Records and Interscope.  Interscope 
Records v. Tucker, 95 CV 5444  (C.D.Cal. 1995) (hereinafter, Tucker I).  After the District 
Court dismissed the contractual interference claim, Interscope and Death Row voluntarily 
discontinued the action. The Tuckers then commenced Tucker II against record industry 
entities.   
 
10 The claims in Tucker II were also eventually dismissed.  Tucker II,  aff'd, No. 99-1169, 
(3d Cir. filed July 17, 2000)  (dismissing case as to all defendants except the Estate of 
Shakur on statute of limitations grounds and dismissing claims against the Estate because 
lyrics were expressions of opinion and not defamatory). 



[J-148-2002]-7 

release also notes, without further explanation, that Mrs. Tucker's "husband, William, a well 

known businessman, joins her as a plaintiff in the suit."  Id. 

 

The case before us arose because the Tuckers claim to have been defamed by the 

way in which several newspapers reported on Tucker II.  Specifically, on July 29, 1998, the 

Tuckers commenced the current action (hereinafter, Tucker IV11) against Appellant-

                                            
11 The Tuckers also sued Newsweek, Time, and the attorney for the Estate of Shakur, 
whom Newsweek and Time quoted in their articles.  The Newsweek and Time articles, like 
the articles that are the subject of the case at bar, reported on the Tuckers' claims, 
including the loss of consortium claim, against the record industry. Tucker v. Fischbein, 97 
CV-6150 (E.D. Pa. 1997) (hereinafter, Tucker III) (Tucker v. Fischbein, 1999 WL 124355 
(E.D. Pa. 1999) (granting summary judgment in favor of all defendants)), aff'd in part and 
rev'd in part, 237 F.3d 275 (3d Cir. 2001) (affirming the grant of summary judgment with 
regard to the media defendants finding that the Tuckers had failed to prove actual malice 
but reversing and remanding for further proceedings with regard to claims against Mr. 
Fischbein).   
 
We question whether the doctrine of collateral estoppel, also known as issue preclusion, 
bars the Tuckers from relitigating the claims before this Court that the federal courts 
disposed of in Tucker III.  We have explained that: 
 

a plea of collateral estoppel is valid if, 1) the issue decided in 
the prior adjudication was identical with the one presented in 
the later action, 2) there was a final judgment on the merits, 3) 
the party against whom the plea is asserted was a party or in 
privity with a party to the prior adjudication, and 4) the party 
against whom it is asserted has had a full and fair opportunity 
to litigate the issue in question in a prior action. 

 
Safeguard Mutual Insurance Co., v. Williams, 345 A.2d 664, 668 (Pa. 1975).  As the 
Tuckers had their claims dismissed in Tucker III, collateral estoppel could properly be 
asserted against them if all four of the foregoing requirements were met.  It is clear that the 
Tuckers chose the forum and that they had a full and fair opportunity to litigate the issues in 
question.  It also cannot be disputed that the judgment in Tucker III was a final judgment on 
the merits and that the Tuckers were a party to the action.  However, at this juncture, it is 
not clear that the issues are identical because, at the preliminary objection stage, we 
(continued…) 



[J-148-2002]-8 

newspapers alleging that they had defamed the Tuckers since they interpreted the loss of 

consortium claim in Tucker II to include a claim for damage to the sexual relationship 

between the Tuckers.  

 

Because the issues in this case require us to determine whether the Tuckers have 

established a defamation cause of action against Appellant-newspapers, it is essential that 

we review the content of the articles they published.  We now address them.  

 

The Allegedly Defamatory Articles 

On August 2, 1997, a picture of Mrs. Tucker and Mr. Shakur appeared on the front 

page of the Philadelphia Daily News with a headline, which read, "A DIRTY RAP Suit vs. 

Shakur estate says 'vile' lyrics ruined her rep - and her sex life."  The headline for the 

Philadelphia Daily News article was "Suit: Tupac dead wrong" with a sub-headline, which 

                                            
(…continued) 
cannot determine whether the statements in the articles were the same and we cannot 
determine whether the circumstances surrounding the publication of the articles were the 
same.  That is, we do not know what notice the Tuckers provided to Appellant-newspapers 
and we do not know whether the conduct and knowledge of the reporters in the various 
cases were the same.  Accordingly, at this juncture, the doctrine of issue preclusion does 
not bar the Tuckers' claims. 
 
Concurrent with the filing of the current action (which we refer to as Tucker IV) against 
Appellant-newspapers, the Tuckers commenced another suit in the United States District 
Court for the Eastern District of Pennsylvania against more than one hundred media 
entities alleging that they, too, defamed the Tuckers in articles that characterized the 
Tucker II loss of consortium claim as including a loss of sexual relations between the 
Tuckers.   Tucker v. Los Angeles Times, Civ. No. 98-3948 (E.D. Pa.1998) (hereinafter, 
Tucker V).  That action is apparently stayed pending our disposition of this case.  
 



[J-148-2002]-9 

read, "Rights leader says rapper's strong words ruined her life."12  Two days later, on 

August 4, 1997, The Legal Intelligencer also reported on the Tuckers' federal lawsuit 

                                            
12 The text of the article read:   

C.DeLores Tucker has filed a $10 million lawsuit against Tupac 
Shakur's estate, saying some of the late rapper's lyrics caused 
her mental anguish and diminished her sex life. 
 
Tucker filed the lawsuit this week in Philadelphia federal court 
charging that Shakur's record-breaking 1996 CD "All Eyez on 
Me" caused her "great humiliation, mental pain and suffering." 
 
"She was really called a lot of bad names," said Tucker's 
Harrisburg attorney, Richard C. Angino:  "It was all done to 
intimidate her." 
 
It also says the injuries caused her husband, William, to "suffer 
a loss of advice, companionship and consortium." 
 
Richard Fischbein, a New York attorney who is co-
administrator of Shakur's estate, said he is baffled by the suit. 
 
"It is hard for me to conceive how these lyrics could destroy her 
sex life," Fischbein said.  "But we can only wait for the proof to 
be revealed in court." 
 
Tucker and her husband took particular offense at the "lewd" 
and "indecent" references in two songs titled, "Wonda Why 
They Call U B--" and "How Do U Want It," the suit says. 
 
In one song, which the suit claims alludes to prostitution, the 
lyrics state: "Got your legs up trying to get rich.  Keep you head 
up and your legs closed, dear Ms. C. DeLores Tucker." 
 
"Tupac was just one of the instruments that participated in 
slandering Dr. Tucker," Angino said. 
 

(continued…) 



[J-148-2002]-10 

                                            
(…continued) 

He said such companies as Death Row Records, Interscope 
Records, Time Warner, Seagram and Tower Records -- all 
named as defendants in the suit -- are also responsible." 
 
"These companies make billions of dollars putting out music 
that destroy[s] African-Americans," Angino said. 
 
In filing the lawsuit, Tucker said that over the years she has 
tried to stop the production and distribution of gangsta rap to 
"impressionable youth, because it tends to corrupt the morals 
of minors." 
 
She contends it "contains vile, profane, obscene and indecent 
lyrics which glorify drugs, violence and illicit sex." 
 
Tucker, head of the Washington-based National Political 
Congress of Black Women, formed an anti-rap campaign that 
gained wide-spread support from such notables as former U.S. 
Education Secretary William Bennett; U.S. Sen. Joseph 
Lieberman, D. Conn.; former Republican presidential nominee 
Bob Dole and retired Gen. Colin Powell. 

 
In January 1996, she began an organized protest of Tower 
Records in Philadelphia because the store was selling Shakur's 
"All Eyez on Me" to minors. 
 
Kathleine Diange, administrative assistant for the South Street 
Tower Records store, remembers when Tucker and her 
entourage protested outside the record store forcing it to close 
briefly. 
 
"They were reading the obscene lyrics off of the CD through a 
bullhorn outside of the store," Diange recalled.  "Then, they 
came into the store and started to throw the CDs on the 
ground." 
 
The police were called and Tucker was arrested. 
 
"I think she blew the situation out of proportion." Diange said. 
 

(continued…) 



[J-148-2002]-11 

against the record companies.  The headline read "Gangsta Rap Critic Sues Shakur Estate 

For Album's Derogatory References."13    The Tuckers allege that these articles are 

                                            
(…continued) 

Tucker, a former secretary of state for Pennsylvania, has been 
harshly condemned by some black intellectuals for aligning 
herself with right-wing political leaders to fight gangsta rap. 
 
Tucker's lawyer defended her tactics, saying "Here is a woman 
who has spent her lifetime caring about her people, and now 
these record companies are trying to make her life miserable." 
 
"This is the woman who marched with Martin Luther King to 
fight for integration, and now she is fighting a new battle 
against gangsta rap." 
 
Since the record's release, her lawyer said Tucker has 
received death threats and now fears for her life.  She also has 
incurred medical expenses, suffered a loss of life's pleasures 
and has lost the freedom to travel freely. 
 
"Tucker has reasonable fear for her life because violence and 
death play a central role in the gangsta rap arena," the lawsuit 
states. 
 
Calls were placed to Interscope Records, Death Row Records, 
and Time Warner, but no one was available for comment. 

 
(R.R. 44a-45a.) 
 
13 The text of the article was as follows: 

A woman who built a national reputation for criticizing the 
violent lyrics of gangsta rap has sued the estate of Tupac 
Shakur, saying one of his albums made derogatory references 
to her. 
 
C. DeLores Tucker filed the suit last week in Philadelphia 
federal court, claiming, among other things, that the anguish 
caused by the lyrics diminished her sex life with her husband. 
 

(continued…) 



[J-148-2002]-12 

defamatory because they reported that the Tuckers sought damages because the lyrics 

diminished their sex life.  (R.R. 50a.)   

                                            
(…continued) 

Shakur's "All Eyez on Me" -- a 1996 double CD that sold nearly 
five million copies -- caused Mrs. Tucker "great humiliation, 
mental pain and suffering," according to the lawsuit.   
 
It also says the injuries caused her husband, William, to "suffer 
a loss of advice, companionship and consortium." 
 
Mrs. Tucker, who is asking for $10 million in the suit, could not 
be reached for comment Thursday. 
 
Richard Fischbein, a New York attorney who is co-
administrator of the estate said he is baffled by the suit.  
 
"It's hard for me to conceive how these lyrics could destroy her 
sex life," Fischbein said.  "But we can only wait for the proof to 
be revealed in court." 
 
Tucker and her husband, William, took particular offense at the 
"lewd" and "indecent" references in two songs titled, Wonda 
Why They Call U B----" and "How Do U Want It," the suit says. 
 
In one song, which the suit claims alludes to prostitution, the 
lyrics state: "Got your legs up trying to get rich.  Keep your 
head up and your legs closed, dear Ms. C. DeLores Tucker." 
 
The suit also names Shakur's wife, Afeni, Death Row Records, 
Interscope Records, Time Warner, Seagram Co., Tower 
Records and seven other people and entities as defendants.   
 
Tucker, head of the Washington-based National Political 
Congress of Black Women, formed an anti-rap campaign in 
1994 with former U.S. drug czar William Bennett.   
 
Shakur was shot as he rode in a car near the Las Vegas Strip 
Sept. 7.  He died six days later at a local hospital. 
 

(R.R.50a-51a.) 



[J-148-2002]-13 

The Tuckers' Defamation Claim 

  Mrs. Tucker claims that Appellant-newspapers ignored her press release and 

focused instead on the "sensationalize[d]. . . sexual 'spin'" provided by the attorney for the 

Estate of Shakur.  She alleges that the newspapers "distorted and misrepresented [her] 

Complaint as being one where she brought a $10 million lawsuit only because lewd lyrics 

destroyed her sex life . . . [and that they] misrepresented and/or falsely represented that the 

July 21, 1997, [Tucker II] Complaint is a lawsuit wherein [the Tuckers] aver that Tupac 

Shakur's lewd lyrics had affected or destroyed the Tuckers' sex life."  (R.R. 32a-33a.)   

Central to her claim is a contention that, "the defendants have slandered and defamed [her 

and her husband] by making [them] objects of ridicule in the world, and . . . with knowledge 

[of the falsity] or reckless disregard of the truth . . . of the articles."  (R.R. 38a-39a.) 

Accordingly, in this case, Mrs. Tucker and her husband demanded compensatory damages 

in the amount of $1 million for current and future medical expenses, mental pain and 

suffering, inconvenience, loss of life's pleasures, humiliation, and embarrassment.  They 

also sought punitive damages in amounts sufficient to prevent the Appellant-newspapers 

from publishing future articles similar to the ones at issue in the instant case.  (R.R. 39a.)   

 

Dismissal of the Tuckers' Claims by the Philadelphia Court of  
Common Pleas and Their Reinstatement by the Superior Court  

 
On March 19, 1999, in the Philadelphia Court of Common Pleas (trial court), 

Appellant-newspapers filed Preliminary Objections to the Complaint of the Tuckers.  

Appellant-newspapers argued to the trial court that the Complaint should be dismissed 

because:  "(1) the [newspapers'] Article[s] and the statements contained therein, are not 

capable of a defamatory meaning as a matter of law; (2) [the Tuckers] have failed to satisfy 



[J-148-2002]-14 

the pleading standard of actual malice to support their claim for defamation or their prayer 

for punitive damages; and (3) the Article[s], even if defamatory, [are] protected by the 

media's long-standing privilege to publish fair and accurate accounts of judicial 

proceedings."  (R.R. 117a-118a.)  The trial court sustained the Preliminary Objections and 

dismissed the Complaint.  First, the court agreed with the argument of the Appellant-

newspapers that the articles are not capable of a defamatory meaning.  The court 

explained: 

Based on the information set forth in the complaint and relevant 
case law, Tucker has failed to state a cause of action for 
defamation.  She has not presented evidence that her reputation 
was actually damaged, only that she feels ridiculed when people 
ask her about the Shakur case.  She does not contend that 
people have stopped asking her to speak at public 
engagements or provide other indicators that her position in the 
community has diminished.  The only harm that Tucker alleges 
is that people question her about the lawsuit. Her 
embarrassment from the questions does not rise to the level of 
harming her reputation or deterring third parties from associating 
with her.  Because Tucker's complaint failed to show any 
defamation resulted from the publication of their articles, the 
Defendants' Preliminary Objections are properly sustained. 

 
Tucker v. Legal Communications, Ltd., No. 3644, slip op. at 6 (C.P. Phila. Co. filed June 16, 

1999) (footnote omitted).  The trial court also accepted the argument of Appellant-

newspapers that the Tuckers had failed to prove actual malice because they "provided no 

evidence that the authors had knowledge that their statements were false or acted with reckless 

disregard for the truth."   Id. at 7.  Indeed, the court found that the statements were not false 

because the definition of consortium includes sexual relations.  Id. at 7-8.  The trial court also 

agreed with the argument of Appellant-newspapers that, because the articles, taken as a whole, 

were fair and accurate and were not published for the sole purpose of causing harm to the 

Tuckers, the report was protected by the fair reporting privilege.  Id. at 8-9. 



[J-148-2002]-15 

 
 The Superior Court reversed and remanded for further proceedings.   It determined 

that: (1) the articles were capable of a defamatory meaning; (2) the Tuckers were not 

required to prove actual malice at the pleading stage; and (3) the issue of whether the fair 

reporting privilege was abused was an issue for a jury to decide.14  Tucker v. Philadelphia 

Newspapers, 757 A.2d 938 (Pa. Super. 2000).  The Superior Court believed that the 

implication of the articles -- that the Tuckers, who hold themselves out as moral people, are 

"overly concerned with sexual matters [--] could be capable of a defamatory meaning."  Id. at 

944.  Also, the Superior Court agreed with the Tuckers' argument that Appellant-

newspapers' "emphasis . . . on the one possible component of a loss of consortium claim, 

to the exclusion of the other ingredients, creates an impression that will expose the Tuckers 

to public hatred and ridicule." Id. at 943.  The court also accepted the contention of the 

Tuckers that "because of their advanced age and their reputation as people of strong 

morals, the suggestion in the newspaper articles that the Tuckers are overly concerned with 

sexual matters could be capable of defamatory meaning."  Id. at 943-44.  The Superior 

Court ultimately held that determining whether the articles were published with knowledge of 

their falsity or reckless disregard for the truth requires an analysis of the state of mind of the 

authors and publishers, which the Superior Court agreed should not occur at the pleading 

stage.     Accordingly, the Superior Court reversed the trial court and remanded the case for 

further proceedings. 

                                            
14 Appellant-newspapers did not request leave to appeal the issue of whether the fair 
reporting privilege insulates them from liability and we do not address it.   



[J-148-2002]-16 

 Appellant-newspapers filed a petition for allowance of leave to appeal, which we 

granted.  Appellant-newspapers formulated the issues as follows: 

1. Is the statement that [the Tuckers] filed a lawsuit[,] 
which asserts, inter alia, a claim for loss of consortium, 
including damage to their sex life, capable of a defamatory 
meaning? 
 
2. Can [the Tuckers] recover for defamation for publication 
of true information about a lawsuit, when the United States 
Supreme Court and this Court have repeatedly held that, under 
the First and Fourteenth Amendments, in order for a statement 
to be actionable in defamation, it must be false? 
  

We address those issues seriatim. 

 

Discussion 

Issue I: Defamatory Meaning 

 Our initial inquiry concerns whether the statement that the Tuckers' claimed 

$10,000,000.00 in compensation for damage to their sexual relationship was capable of a 

defamatory meaning.  "In an action for defamation, the plaintiff has the burden of proving . . 

. [t]he defamatory character of the communication."  42 Pa.C.S. § 8343(a).  "It is the 

function of the court to determine whether the challenged publication is capable of a 

defamatory meaning.  If the court determines that the challenged publication is not capable 

of a defamatory meaning, there is no basis for the matter to proceed to trial."  Thomas 

Merton Center v. Rockwell International Corp., 442 A.2d 213, 215-16 (Pa. 1981).  

 

To determine whether a statement is capable of a defamatory meaning, we consider 

whether the statement "tends so to harm the reputation of another as to lower him in the 



[J-148-2002]-17 

estimation of the community or to deter third parties from associating or dealing with him." 

Birl v. Philadelphia Elec. Co., 167 A.2d 472, 475 (Pa. 1960) (quoting RESTATEMENT (FIRST) 

OF TORTS, § 559 (1989)). "Libel is the malicious publication of printed or written matter 

which tends to blacken a person's reputation and expose him to public hatred, contempt or 

ridicule."  Schnable v. Meredith, 107 A.2d 860, 862 (Pa. 1954); see also Corabi v. Curtis 

Publishing Co., 273 A.2d 899, 904 (Pa. 1971) (same).  "The court must view the statements 

in context."  Baker v. Lafayette College, 532 A.2d 399, 402 (Pa. 1987).  

[W]ords which standing alone may reasonably be understood 
as defamatory may be so explained or qualified by their context 
as to make such an interpretation unreasonable. Thus, we 
must consider the full context of the article to determine the 
effect the article is fairly calculated to produce, the impression 
it would naturally engender, in the minds of the average 
persons among whom it is intended to circulate. 
 

Thomas Merton, 442 A.2d at 216 (internal citations and quotations omitted).  "It is not 

enough that the victim of the [statements] . . . be embarrassed or annoyed, he must have 

suffered the kind of harm which has grievously fractured his standing in the community of 

respectable society."  Scott-Taylor, Inc. v. Stokes, 229 A.2d 733, 734 (Pa. 1967).   

 

We have demonstrated a willingness to dismiss defamation claims where we have 

determined that the offending statements were not capable of a defamatory meaning. 

Baker, 532 A.2d at 402, 403 (affirming grant of summary judgment because the statements 

in letters to the college provost that:  (1) the department chairman "consider[ed the 

professor's presence in] classes to be an extraordinary, peculiar, and academically 

deplorable arrangement[;]" and (2)  that the chairman had reported that the professor was 

"cavalier in his dealings with students [demonstrating] . . . a general attitude that the best 



[J-148-2002]-18 

way to build a program is by giving high grades[;]" were not capable of defamatory 

meanings); Thomas Merton, 442 A.2d at 214-15 (dismissing complaint, as not capable of 

defamatory meaning, that alleged that an Associated Press article conveyed the impression 

that the members of the Thomas Merton Center were Communists by stating that the 

Soviets were funding opposition to the B-1 bomber project and identifying the Center as a 

group opposed to the project that may have unknowingly received Soviet financing); Clark 

v. Allen, 204 A.2d 42 (1964) (sustaining grant of preliminary objections dismissing 

defamation claim arising out of a letter expressing shock that U.S. Senator's voting record 

indicated that he had "Communist tendencies"); Scott-Taylor, 229 A.2d at 733 (statement of 

Chairman of Board of Supervisors indicating concern that proposed new building project 

would end up like a project owned by plaintiff that the Chairman stated looked like a 

chicken coop -- dismissed on preliminary objections despite averment that Chairman made 

the statements maliciously, knowing they were false and with intent to harm the owner).  

 

However, as the Third Circuit recently pointed out, we have found other statements 

capable of conveying defamatory meaning.  Tucker III, 237 F.3d at 282-83 (3d Cir. 2001).    

In Tucker III, the Third Circuit considered statements that appeared in Newsweek and Time 

virtually identical to ones Appellant-newspapers made in the instant case, and predicted, 

based on the law of Pennsylvania, that we would view the statements as capable of a 

defamatory meaning.  The court based its position on two cases, Cosgrove Studios and 

Camera Shop, Inc. v. Pane, 182 A.2d 751 (Pa. 1962), and Birl, which Appellant-

newspapers contend are distinguishable.  

 



[J-148-2002]-19 

Cosgrove involved a dispute between competing camera shops.  The plaintiff shop 

advertised that it would provide a free roll of film for every roll it developed.  The defendant 

shop responded with its own advertisement advising the public that "you get nothing for 

nothing" and that the defendant shop would not:  

1. inflate the prices of developing your film to give you a new 
roll free! 2. Print the blurred negatives to inflate the price of 
your snapshots! 3. Hurry up the developing of your valuable 
snapshots and ruin them! 4. Use inferior chemicals and paper 
on your valuable snapshots.   
 

Cosgrove, 182 A.2d at 752. We held that the statement was capable of a defamatory 

meaning because the advertisement "clearly imputes, to the person to whom it refers, 

characteristics and conduct which are incompatible with the proper and lawful exercise of a 

business."  Id. at 753.  Because we had previously held that "any language which 

unequivocally, maliciously and falsely imputes to an individual or corporation want of 

integrity in the conduct of his or its business is actionable[,]" we allowed the case to 

proceed.  Id. at 754. 

 

Similarly, in Birl, we held that statements made by the Philadelphia Electric 

Company (PECO), Birl's former employer, to his current employer, were capable of a 

defamatory meaning.  There, a PECO sales manager contacted the current employer of Birl 

and told him that PECO would not do business with Birl because Birl had left his 

employment with PECO without notice.  Apparently, business with PECO was important to 

Birl's current employer, which told him that it would discharge him if PECO did not reverse 

its position.  PECO refused and Birl was discharged.  He sued for defamation and tortious 

interference with contractual relations and the trial court dismissed both counts on 



[J-148-2002]-20 

preliminary objections.  The Superior Court affirmed.  We reversed, holding that both claims 

should have been allowed to proceed further.  As to the defamation claim, we held that the 

statements of PECO were capable of a defamatory meaning because people who heard 

the statement, "could reasonably conclude that Birl lacked honor and integrity and was not 

a person to be relied upon insofar as his business dealings were concerned."  Bril, 167 

A.2d at 476.  Although we agree with the argument of Appellant-newspapers that Birl and 

Cosgrove are distinguishable because they considered situations in which it was 

indisputable that an issue existed as to whether the statements imputed a "want of integrity 

in . . . business," Cosgrove, 182 A.2d at 754, that does not end our analysis.   

 

The question for us is whether the statements of Appellant-newspapers tended to 

harm the reputation of the Tuckers so as to tarnish their "reputation and expose [them] to 

public hatred, contempt or ridicule."  Schnable, 107 A.2d at 862.   

 

In Tucker III, the Third Circuit applied Pennsylvania law to the Newsweek and Time 

articles and concluded that the statement that the Tuckers had sued for $10 million 

because the lyrics damaged their sex lives was capable of a defamatory meaning.  The 

court stated: 

 
Reading the statements at issue in this case in context and 
looking at the impression that they were likely to engender in 
the minds of the average reader, we conclude that each is 
capable of a defamatory meaning. Mrs. Tucker has led a 
campaign against the immorality of gangsta rap and those who 
profit from it. The statements made by the defendants--to the 
effect that Mrs. Tucker and her husband brought a $10 million 
lawsuit because Shakur's lyrics damaged their sex life--carry 



[J-148-2002]-21 

numerous disparaging implications. Because of the inherent 
implausibility of the idea that lyrics alone could cause millions 
of dollars of damage to a couple's sexual relationship, the 
statements were capable of making the Tuckers look insincere, 
excessively litigious, avaricious, and perhaps unstable. 
Furthermore, the statements tended to suggest that the 
Tuckers are hypocritical, that after condemning the gangsta rap 
industry for profiting from pornography, the Tuckers were only 
too willing to open up their own sex life for public inspection in 
order to reap a pecuniary gain. In the more colloquial language 
used by the defendants themselves, the statements suggested 
that the Tuckers were "[g]rabbing [a]t a [d]ead [s]tar['s]" 
"[b]ooty" and were willing to take the witness stand at trial and 
publicly provide the testimony about their sex lives that 
Fischbein "[couldn't] wait to hear." Such statements were 
capable of lowering the Tuckers' reputation in the eyes of the 
community and of causing others to avoid associating with 
them. 
 

Tucker III, 237 F.3d at 282-83 (3d Cir. 2001).  It is known that married people have sexual 

relations, and it is not generally defamatory to report that they do so.  However, it may be 

defamatory to state falsely that a husband has sued to recover ten million dollars for loss of 

sexual relations as a result of the lyrics of two songs.  Such a statement could make the 

Tuckers seem overly interested in money or sex, and not concerned with their life work of 

fighting for civil rights.  It is possible to conclude that such a false statement would cause 

people to decline to associate with the Tuckers.   

 

We also recognize that this is still the pleading stage.  There has been no discovery.  

Therefore, we cannot know the full effects of the statement.  We can only be guided by the 

pleadings, which allege that the articles "made the Tuckers objects of ridicule in the world . 

. . [and that the Tuckers] cannot go anywhere or do anything without friends, relatives, 

acquaintances, and even strangers questioning the[m] . . . as to why they brought such a 



[J-148-2002]-22 

ridiculous law suit."  (R.R. at 38a-40a.)  The Complaint does not specifically state that the 

Tuckers "suffered the kind of harm which has grievously fractured [their] standing in the 

community of respectable society."  Scott-Taylor, 229 A.2d at 734.  It does not state that 

the statements harmed their "reputation and expose[d them] to public hatred, [or] contempt 

. . . ."  Schnable, 107 A.2d at 862.  However, it does put Appellant-newspapers on notice 

that the Tuckers have brought a defamation claim against them and have suffered 

damages measured by the allegation that the articles have held them out for ridicule in the 

world.  Therefore, the Complaint, albeit barely, alleges that the statements are capable of a 

defamatory meaning and, at this point in the proceedings, we so find.  

 

Issue II: Constitutional Limits on State Defamation Law 

Having determined that the statements may be capable of a defamatory meaning, 

and are not subject to dismissal on preliminary objections, we turn to the second question 

at issue in this case.  That is, whether the First Amendment, as applied to the states by the 

Fourteenth Amendment, precludes the Tuckers from recovering in their defamation action.  

It cannot be disputed that the Complaint in Tucker II included a claim for loss of consortium 

and that, by definition, a loss of consortium claim includes a claim for loss of sexual 

relations.   Consortium is defined as "the legal right of one spouse to the company, 

affection, and assistance of and to sexual relations with the other." Machado v. Kunkel,  

804 A.2d 1238, 1244 (Pa.Super. 2002) (quoting Webster's Collegiate Dictionary, 10th 

Edition (1998)).  More generally, consortium means:  

"Conjugal fellowship of husband and wife, and the right of each 
to the company, society, co-operation, affection, and aid of the 
other in every conjugal relation." BLACK'S LAW DICTIONARY 309 
(6th ed. 1990).  A claim for loss of consortium arises from the 



[J-148-2002]-23 

marital relationship and is based on the loss of a spouse's 
services resulting from an injury.  
 

Cleveland v. Johns-Manville Corp., 690 A.2d 1146, 1149 (Pa. 1997).  Accordingly, there 

can be no dispute that the definition of consortium includes a claim for damage to the 

sexual relationship of a married couple.  Indeed, the Tuckers admit as much.15 

 

Because Appellant-newspapers reasonably relied upon the plain meaning of 

consortium and the conclusion of the attorney for the Estate of Shakur that the Tuckers 

were suing for loss of sexual companionship, Appellant-newspapers ask how can they be 

held liable for making a true statement.  Clearly, if the newspapers printed a true statement, 

they could not be held liable in a defamation action.  New York Times, 376 U.S. at 279-280. 

 

The issue, as formulated by Appellant-newspapers, assumes that there is no dispute 

that the statement, "the Tuckers are suing the record companies because the lyrics of 

Shakur songs damaged their sex life," is true.  However, the Tuckers claim that Appellant-

newspapers published the articles with knowledge that the statements were false and/or 

with reckless disregard for the truth.  (R.R. 38a.)  Specifically, the Tuckers allege that some 

of the newspapers actually knew, before they printed the articles, that the Tuckers were not 

suing for loss of sexual relations because, they claim, their attorney communicated that 

                                            
15 The Tuckers quote BLACK'S LAW DICTIONARY 958 (7th Ed. 1999) as defining loss of 
consortium as "[a] loss of the benefits that one spouse is entitled to receive from the other, 
including companionship, cooperation, aid, affection, and sexual relations . . . ."  Brief of 
Appellees at 20.  Although the Tuckers admit that a loss of consortium claim may include a 
claim for loss of sexual relations, they assert that it almost never does include such a claim 
and that in this case it did not.   



[J-148-2002]-24 

information to the newspapers.  (R.R. 36a.)  The Tuckers also claim that Appellant-

newspapers acted with reckless disregard of the truth because some of them allegedly:  (a) 

failed to contact the Tuckers' lawyers; (b) relied upon the biased statement of the attorney 

for the Estate of Shakur; (c) failed to research the background of the Tuckers; (d) failed to 

obtain the Tucker II Complaint; (e) failed to read it; (f) ignored the Tuckers' press release 

regarding Tucker II; (g) and/or failed to properly investigate the facts of the article.  (R.R. 

34a-38a.)   

 

Actual Malice 

To prevail on their defamation claim, the Tuckers, as pubic figures, must prove, by 

clear and convincing evidence that the allegedly defamatory statements were false and that 

Appellant-newspapers either knew they were false or recklessly disregarded their falsity.16  

Milkovich, 497 U.S. at 15.  United States Supreme Court cases discussing the First 

Amendment outline the federal constitutional limits of state defamation law.  We now review 

that law. 

  

In the early 1960s, the struggle of African-Americans for equality and against racism 

was at a defining moment.  African-Americans organized and sought to publicize their work.  

On March 29, 1960, the New York Times published a public information statement, created 

by the Committee to Defend Martin Luther King and the Struggle for Freedom in the South, 

that included several statements that turned out to be incorrect concerning police handling 
                                            
16 The Tuckers apparently admit that they are public figures and that they must prove that 
Appellant-newspapers published the articles with actual malice.  (R.R. 119a.) 
 



[J-148-2002]-25 

of Alabama race relations.  Because at the time Alabama law17 was such that a statement 

imputing misconduct to a public official was presumed to be false unless the defendants 

could prove that the statement was true, all the jury had to conclude to award expression-

inhibiting damages in New York Times v. Sullivan was that the defamatory statement was 

of and concerning the plaintiff.  The state court jury so concluded and awarded a county 

commissioner the sum of $500,000.00.  New York Times, 376 U.S. at 256.   

 

The U.S. Supreme Court reviewed the award in New York Times v. Sullivan and 

announced that it violated constitutional protections of free speech and press.  The Court 

explained the reasons why a federal court was justified in limiting state defamation law.  

The Court began with a discussion of an unconstitutional federal statute,18 the Sedition Act, 

                                            
17 Pennsylvania common law was similar.  A person's good character was presumed; 
therefore, our courts presumed that a defamatory statement was false.  Additionally, to 
escape liability, defendants had the burden of proving that the presumptively defamatory 
statement was true.  Hepps v. Philadelphia Newspaper, Inc. , 485 A.2d 374, 378 (Pa. 1984) 
rev'd, 475 U.S. 767 (1986). 

 
18 Despite the fact that no one directly challenged the Sedition Act before the U.S. Supreme 
Court, it has been roundly criticized and is accepted as being unconstitutional.  New York 
Times, 376 U.S. at 276.  President Jefferson "pardoned those who had been convicted and 
sentenced under the Act and remitted their fines, stating: 'I discharge every person under 
punishment or prosecution under the sedition law, because I considered, and now 
consider, that law to be a nullity, as absolute and as palpable as if Congress had ordered 
us to fall down and worship a golden image."  Id. (quoting Letter to Mrs. Adams, July 22, 
1804, 4 Jefferson's Works (Washington ed.), pp. 555, 556).  His view "reflect[ed] a broad 
consensus that the Act, because of the restraint it imposed upon criticism of government 
and public officials, was inconsistent with the First Amendment."  Id. 
 



[J-148-2002]-26 

which limited speech by prohibiting false statements about the United States, the 

Congress, or the President.19   

 

The Sedition Act was a federal criminal statute that unconstitutionally limited free 

speech.  However, the issue in New York Times was whether state libel law had an 

unconstitutionally chilling effect on free expression.  The Court explained that the 

repressive effect of a criminal statute, like the Sedition Act, and an overly broad state 

defamation law was quite similar,20 noting that "what a State may not constitutionally bring 

about by means of a criminal statue is likewise beyond the reach of its civil law of libel."  

New York Times, 376 U.S. at 277.  Therefore, the Court observed that states may not use 

their defamation laws to limit speech to the extent it would impermissibly restrict the 

exercise of First Amendment rights.  

 

                                            
19 The Sedition Act of 1798 provided for the imposition of a penalty "if any person shall 
write, print, utter or publish . . . any false, scandalous and malicious writing or writings 
against the government of the United States, or either house of the Congress . . . or the 
President . . . , with intent to defame . . . or to bring them, or either of them, into contempt or 
disrepute; or to excite against them, or either or any of them, the hatred of the good people 
of the United States."  New York Times, 376 U.S. at 273-274 (quoting the Sedition Act of 
1798, 1 Stat. 596).   
 
20 Indeed, the Court pointed out that the law of defamation could pose even greater 
burdens upon free expression for several reasons.  Civil penalties can be very large indeed 
and can subject the same newspaper to liability for every article it writes that is deemed 
defamatory.  Additionally, with regard to state defamation law, there is no provision for 
double jeopardy and proof is by a preponderance of the evidence not beyond a reasonable 
doubt.  It is, therefore, clear that civil limitations on speech can be just as chilling on the 
free exchange of ideas as criminal laws.    



[J-148-2002]-27 

The Court then rejected the argument that a defendant's defense of truth should 

quell all fears that civil laws will hamper the free exchange of ideas.   Indeed, the Court 

believed that requiring a defendant to prove the truth of the matter with regard to comments 

about public officials in their public capacities was not sufficient to protect First Amendment 

concerns and would result in self-censorship.  It explained: 

[A] rule compelling the critic of official conduct to guarantee the 
truth of all his factual assertions--and to do so on pain of libel 
judgments virtually unlimited in amount--leads to . . . self-
censorship.  Allowance of the defense of truth, with the burden 
of proving it on the defendant, does not mean that only false 
speech will be deterred . . . .  Under such a rule, would-be 
critics of official conduct may be deterred from voicing their 
criticism, even though it is believed to be true and even though 
it is in fact true, because of doubt whether it can be proved in 
court or fear of the expense of having to do so.  They tend to 
make only statements which steer far wider of the unlawful 
zone.  The rule thus dampens the vigor and limits the variety of 
public debate. It is inconsistent with the First and Fourteenth 
Amendments. 
 

Id. at 279 (internal citations and quotations omitted).  To protect the freedoms of speech 

and press, the Court determined that safeguards in addition to offering a defendant the 

defense of proving truth were necessary.  The Court then articulated the actual malice 

standard as follows: 

The constitutional guarantees require, we think, a federal rule 
that prohibits a public official from recovering damages for a 
defamatory falsehood relating to his official conduct unless he 
proves that the statement was made with 'actual malice'-- that 
is, with knowledge that it was false or with reckless disregard of 
whether it was false or not.   
 

Id., at 279-80.  Thereafter, a newspaper no longer had to prove that the offending 

statement was true to defend against a defamation action so as to give the First 



[J-148-2002]-28 

Amendment protections "breathing space" from censorship.  NAACP v. Button, 371 U.S. 

415, 433 (1963).  A public official who feels he or she was defamed with regard to a matter 

of public concern not only has the burden of proving that the statement was false but that 

the newspaper either knew the statement was false or printed it with reckless disregard of 

its falsity.  Id.  

 

 The U.S. Supreme Court has since extended the actual malice standard from public 

officials to public figures, like the Tuckers.  See Curtis Publishing Co. v. Butts, 388 U.S. 

130, 162 (1967) (and Associated Press v. Walker, which the court resolved in the same 

opinion).21   

 

The U.S. Supreme Court has also rejected "the common-law presumption that 

defamatory speech is false" and has, in its place, set forth "a constitutional requirement that 

the plaintiff bear the burden of showing falsity, as well as fault, before recovering 

damages."  Hepps, 475 U.S. at 777 (holding unconstitutional our Court's determination that 

the defendant had the burden of proving the truth of its statement).  The U.S. Supreme 

Court has, therefore, held that it would have an unconstitutionally chilling effect on speech 

                                            
21 In Curtis, the Court applied the actual malice standard to the football coach for the 
University of Georgia and in Walker to a former General's role in a University of Mississippi 
riot. 
 



[J-148-2002]-29 

for a state to require a defendant to prove the truth of a matter of public concern even if a 

public figure is not involved.22     

 

Application of Actual Malice Standard to the Claim of the Tuckers 
 

 The Tuckers allege that, at the pleading stage, it is unreasonable for them to have to 

prove actual malice because they contend that it involves an assessment of the state of 

mind of the defendant, a fact, which requires discovery to establish.  It is true that there are 

instances in which the U.S. Supreme Court and this Court have declined to dismiss a 

pleading prior to trial because a factual dispute with regard to a component of actual malice 

made it premature to do so.  See Masson v. New Yorker Magazine, Inc., 501 U.S. 496, 521 

(1991) (reversing grant of summary judgment; "at this stage, the evidence creates a jury 

question whether [the writer of the article] published the statements with knowledge or 

reckless disregard " of the falsity of the statements); Curran v. Philadelphia Newspapers, 

Inc., 439 A.2d 652 (Pa. 1981) (summary judgment motion disputing claim of actual malice 

granted in part and denied in part).   

 

However, the requirement that the plaintiff be able to show actual malice by clear 

and convincing evidence is initially a matter of law.  Milkovich, 497 U.S. at 17.  "'The 

question whether the evidence in the record in a defamation case is sufficient to support a 

finding of actual malice is a question of law.'" Id. (quoting Harte-Hanks Communications, 

Inc. v. Connaughton, 491 U.S. 657, 685-86 (1989)). See also Ertel v. Patriot-News 
                                            
22 The U.S. Supreme Court has declined to expand the application of the actual malice 
standard from public officials to private individuals who speak about a matter of public 
concern.  Gertz v. Welch, 418 U.S. 323, 342 (1974). 



[J-148-2002]-30 

Company, 674 A.2d 1038 (Pa. 1996) (holding trial court's grant of summary judgment 

proper because the plaintiff could not show actual malice by clear and convincing 

evidence).  Indeed, in Harte-Hanks, the U.S. Supreme Court explained that:   

This rule is not simply premised on common-law tradition, but 
on the unique character of the interest protected by the actual 
malice standard.  Our profound national commitment to the 
free exchange of ideas, as enshrined in the First Amendment, 
demands that the law of libel carve out an area of breathing 
space so that protected speech is not discouraged.  The 
meaning of terms such as actual malice--and, more 
particularly, reckless disregard--however, is not readily 
captured in one infallible definition.  Rather, only through the 
course of case-by-case adjudication can we give content to 
these otherwise elusive constitutional standards.  Moreover, 
such elucidation is particularly important in the area of free 
speech for precisely the same reason that the actual malice 
standard is itself necessary. Uncertainty as to the scope of the 
constitutional protection can only dissuade protected speech--
the more elusive the standard, the less protection it affords. 
Most fundamentally, the rule is premised on the recognition 
that "[j]udges, as expositors of the Constitution," have a duty to 
"independently decide whether the evidence in the record is 
sufficient to cross the constitutional threshold that bars the 
entry of any judgment that is not supported by clear and 
convincing proof of 'actual malice.' " 

 
Harte-Hanks, 491 U.S. at 685-686 (emphasis added, internal citations and some quotations 

omitted) (quoting  Bose Corp. v. Consumers Union of U.S., Inc., 466 U.S. 485, 511 (1984)).  

Accordingly, we must consider whether a reasonable jury could conclude by clear and 

convincing evidence that Appellant-newspapers printed statements they knew were false or 

printed them with reckless disregard of their falsity.   

 

 The standard to be applied upon review of a motion for judgment on the pleadings 

accepts all well-pleaded allegations of the complaint as true.  "'The question presented by 



[J-148-2002]-31 

the demurrer is whether, on the facts averred, the law says with certainty that no recovery 

is possible.  Where a doubt exists as to whether a demurrer should be sustained, this doubt 

should be resolved in favor of overruling it.'"  MacElree v. Philadelphia Newspapers, Inc., 

674 A.2d 1050, 1054 (Pa. 1996) (quoting Vattimo v. Lower Bucks Hospital, Inc., 465 A.2d 

1231 (Pa 1983)). Accordingly, we consider the actual malice standard to determine 

whether, assuming the allegations of the Complaint are true, the Tuckers' action should be 

remanded for further proceedings or dismissed.   

 

 Essentially, the Tuckers claim that, notwithstanding that the Complaint in Tucker II 

alleged a loss of consortium claim, Appellant-newspapers knew that the Tuckers were not 

seeking damages for loss of their sexual relationship or printed the statement with reckless 

disregard of its falsity.  Specifically, they contend that they can prove actual malice because 

the Tuckers' attorney purportedly told some of the newspapers that the Tuckers were not 

suing for loss of sexual relations and Appellant-newspapers recklessly disregarded this 

warning and published their interpretation anyway.  (R.R. 36a.)  The Tuckers also claim that 

Appellant-newspapers acted with reckless disregard of the truth because some of them 

allegedly: (a) failed to rely on the best sources; (b) relied upon the biased statement of the 

attorney for the Estate of Shakur; (c) failed to research the background of the Tuckers; (d) 

ignored the Tuckers' press release regarding Tucker II; and/or (e) failed to properly 

investigate the facts of the article.   (R.R. 34a-38a.)  The Tuckers, therefore, contend that 

they have set forth sufficient allegations of actual malice to avoid judgment on the 

pleadings. 

 



[J-148-2002]-32 

Several of the Tuckers' allegations are based upon an incorrect understanding of the 

articles the Appellant-newspapers published.  For example, the Tuckers contend that the 

Appellant-newspapers showed actual malice by describing the Tucker II Complaint as one 

in which the Tuckers:  (1) only sued the Shakur Estate, and (2) were seeking $10 million 

only because lewd lyrics destroyed their sex life.  However, neither the Philadelphia Daily 

News nor the Legal Intelligencer made either of these statements.  The Philadelphia Daily 

News article makes it clear it did not allege that the Tuckers only sued Mr. Shakur.  Indeed, 

it quoted the Tuckers' attorney as stating that the Tuckers also sued the companies that 

produce, distribute, and sell the subject records.  (R.R. 44a-45a.)  Similarly, the Legal 

Intelligencer article made it clear that "[t]he suit also names Shakur's Wife, Afeni, Death 

Row Records, Interscope Records, Time Warner, Seagram Co., Tower Records and seven 

other people and entities as defendants." (R.R. 50a-51a.)   

 

The Tuckers' next allegation that Appellant-newspapers stated that the Tuckers 

"were seeking $10 million only because lewd lyrics destroyed [their] sex life" is also not 

correct.  Both Appellant-newspapers pointed out that the Tuckers were suing for other 

things, too.  The Philadelphia Daily News article stated that Mrs. Tucker suffered mental 

anguish, great humiliation, and mental pain and suffering, and that she was suing, in part, 

"to stop the production and distribution of gangsta rap to 'impressionable youth, because it 

tends to corrupt the morals of minors.'"  (R.R. 44a (quoting Mrs. Tucker).)  The article 

reported that Mrs. Tucker alleged that she was slandered and that she "has reasonable 

fear for her life because violence and death play a central role in the gangsta rap arena."  

Although the Legal Intelligencer article did not give as many details about the other relief 



[J-148-2002]-33 

sought by the Tuckers, it stated that the lawsuit sought relief for other things, including 

damages for "humiliation, mental pain and suffering" because of the lyrics of the songs on 

the "All Eyez on Me" album.  (R.R. 50a.) 

 
 

The Tuckers also contend that the purported failure of Appellant-newspapers to 

consider the Tuckers' press release was evidence of actual malice. (R.R. 34a.)  Appellant-

newspapers properly demurred to this statement.  The Tuckers cannot prove actual malice 

based on their belief that Appellant-newspapers should have paid more attention to the 

Tuckers' press release especially where the release did not deny that the Tuckers sought 

damages for diminished sexual relations.  Indeed, the press release stated that Mrs. 

Tucker's "husband, William, a well known businessman, joins her as a plaintiff in the suit." 

(R. 72a.)  The press release did nothing to dispel the belief of Appellant-newspapers that 

the loss of consortium claim included a claim for loss of sexual relations.   

 
 

The Tuckers further allege that the newspapers demonstrated actual malice by 

mischaracterizing the Complaint by emphasizing the sexual "spin" of Richard Fischbein.  

(R.R. 34a, 36a.)   We do not find any basis from which a jury could conclude that Appellant-

newspapers acted recklessly or in knowing disregard of the truth in reliance on the 

statement of Mr. Fischbein.  In fact, the newspapers acted reasonably in quoting Mr. 

Fischbein.  As an attorney and the executor of the Estate of Shakur, he is an entirely 

appropriate person for the newspapers to have interviewed.  He was not an unreliable 

source and reliance upon him is not evidence of actual malice.  Curran, 439 A.2d at 660.  

Additionally, the emphasis on the "spin" of Mr. Fischbein to attract some of the more 



[J-148-2002]-34 

prurient interests of the public is not defamatory.  "An action for defamation cannot be 

premised solely on defendant's style or utilization of vivid words in reporting a judicial 

proceeding. . . . [an article does not become actionable] by reason of the alleged 'flippant' 

and 'smart alecky' style of writing which was utilized . . . to create reader interest."  Binder 

v. Triangle Publications, Inc., 275 A.2d 53, 58 (Pa. 1971) (internal quotations and citations 

omitted).   Although an article is not made defamatory by being unfair, the Philadelphia 

Daily News acted in an even handed manner by extensively quoting the attorney for the 

Tuckers in response to the comments of Mr. Fischbein.  See R.R. 44a-45a.   

 

Similarly, despite the fact that the Legal Intelligencer did not quote the Tuckers' 

attorney, it, too, was entitled to rely on the statements of Mr. Fischbein and the definition of 

the word "consortium."  The Legal Intelligencer did report that "Mrs. Tucker, who is asking 

for $10 million in the suit, could not be reached for comment Thursday[,]" implicitly advising 

the reader that there may be another perspective to this story.  Apparently, the Legal 

Intelligencer did not have the benefit of an interview with Mrs. Tucker, so it relied upon the 

Complaint and the other sources available.  The fact that the newspapers did not interview 

Mrs. Tucker does not mean that they knew that the statement of Mr. Fichbein was false, nor 

does it create the inference that Appellant-newspapers had "obvious reasons to doubt the 

veracity" of his statements, especially where the Tucker II Complaint appeared to validate 

them.  St. Amant, 390 U.S. at 732. 

 
Next, the Tuckers allege that:  

 
Only a few of the Defendants contacted Plaintiffs' law firm, 
which attorneys drafted the complaint, and the few defendants 



[J-148-2002]-35 

who did contact Plaintiffs' law firm misrepresented the 
complaint even after talking with Plaintiffs' counsel and after 
being advised that consortium counts can include a claim for 
damage to one's sexual life, but no such claim was being made 
by the Tuckers. 

 
(R.R. 36a) (emphasis in original).  This is a problematic allegation for Appellant-

newspapers because, to the extent that they were told that the Tuckers' loss of consortium 

claim did not include a claim for damage to the Tuckers' sexual relationship or recklessly 

disregarded that fact, it would be possible for a jury to conclude that Appellant-newspapers 

printed the article with actual malice.  The plaintiff is the master of his claim.  If the plaintiff 

unequivocally denies that he or she is making a claim, and that information is 

communicated to a newspaper, the fact that the newspaper stated that the plaintiff was 

making such a claim could be evidence of actual malice.23   

In Tucker III, the Tuckers made a similar claim, that their attorney told Time and 

Newsweek that the loss of consortium claim in Tucker II did not include an allegation of loss 

of sexual relations.  However, despite the allegation, the Tuckers' attorney admitted that he 

made no such statement.  "When asked exactly what he said to put [the Newsweek 

reporter] on notice that the Tuckers' claim did not involve impairment of sexual relations, 

Mr. Angino replied: 'I said only in the rarest of cases would you have a count that actually 

involves sex.  I'm under oath, so I cannot say to you that I said specifically, this case does 

                                            
23However, in other situations, where the plaintiff's position is not determinative of an issue, 
the communication of a denial by a plaintiff is not usually evidence of actual malice.  "As 
one court has stated, '(i)f potential plaintiffs in libel suits could cut off a (no) malice defense 
simply by calling a newspaper and giving a broad denial of the article, the first amendment 
policy in New York Times would be undermined.'" Curran, 439 A.2d at 660 (internal 
citations omitted).  
 



[J-148-2002]-36 

not involve sex.'"  Tucker III, 237 F.3d at 286 (3d Cir. 2001) (emphasis in original).  It is also 

worthy of note that the Newsweek article was printed on August 20, 1997, eighteen days 

after the Philadelphia Daily News article and sixteen days after the Legal Intelligencer 

article.  Accordingly, it appears that, if Mr. Angino could not state under oath that he told the 

Newsweek reporter that the Tucker II Complaint did not involve a claim of loss of sexual 

relations, it is unclear whether he told Appellant-newspapers in this case.24   

                                            
24 We also note that the concurring and dissenting opinion of Judge Nygaard in Tucker III 
observed that there is evidence that the Tuckers in fact intended for their Complaint to 
include a claim for loss of sexual relations.  Summarizing the evidence in paragraph form, 
Judge Nygaard noted: 
 

I. In his deposition, the Tuckers' attorney, Mr. Angino, 
stipulated that at the time the suit was commenced, 
the original complaint itself provided no indication that 
a claim for interference with sexual relations was not 
being pursued, and that someone reading the 
Tuckers' complaint might assume that it alleged 
damage to sexual relations. . . . 
II. Mr. Angino also admitted in his deposition that 
when the suit was initiated, he was not sure whether 
the Tuckers sought recovery for damage to their 
sexual relations.  He stated that "the purpose of the 
consortium count was to cover everything . . . every 
way in which Mr. Tucker was affected, every way."  
The record does not contain any facts to the contrary.  
III. The Tuckers themselves have failed to state, either 
in their depositions or in affidavits, that they had ruled 
out any facet of their consortium claim at the time they 
originally filed it. 

* * * * 
VI. After observing the media's reaction to the 
consortium claim, Mr. Tucker had the opportunity in at 
least three separate interviews to clarify that he and 
his wife were not seeking compensation for injury to 
their sexual relations. Instead, Mr. Tucker confirmed in 

(continued…) 



[J-148-2002]-37 

                                            
(…continued) 

all three interviews that interference with sexual 
relations was indeed an element of their claims.  
VII. On August 13, 1997, in an interview with 
Philadelphia Weekly, Mr. Angino had a similar 
opportunity to clearly state for the public record that 
the Tuckers were foregoing any claims stemming from 
interference with sexual relations. However, Mr. 
Angino failed to do so. Instead, he stated that loss of 
consortium "is a standard addition to lawsuits of this 
type and refers to all aspects of the marital 
relationship, not necessarily sex."  
VIII. On August 21, 1997, the Tuckers issued yet 
another press release. It again failed to disavow any 
claim arising out of Mr. Tucker's impotency or injury to 
the Tuckers' sexual relationship. Instead, the release 
confirmed the existence of such a claim and 
expressed the Tuckers' frustration that too much of the 
media's attention was focused on that aspect of the 
case: " 'All the media gleefully jumped on the so-called 
sex part in the suit that called attention to loss of 
consortium, which was put in there by my husband 
Bill, not by me,' [Mrs. Tucker] added, obviously 
nettled."  
IX. The Tuckers have admitted that neither they, nor 
Mr. Angino, nor anyone on their behalf, ever called 
Fischbein, at any time, to correct his 
misunderstanding of the Tuckers' loss of consortium 
claim.  
 

The Tuckers have failed to provide any evidence, other than 
the language in their Amended Complaint, to suggest that they 
did not intend to claim loss of sexual relations. Instead, it is 
obvious to me that the statements made by the Tuckers and 
their attorney were deliberately cagey and equivocal so that 
they could, if they wished, introduce evidence of impotence 
and sexual dysfunction at trial. 

 
Tucker III, 237 F.3d at 289-290 (3d Cir. 2001) (Nygaard, J. concurring and dissenting) 
(internal citations omitted)(emphasis in original).  Indeed, there is evidence that the Tuckers 
did not know what their claim included because the Tuckers' attorney "never discussed the 
(continued…) 



[J-148-2002]-38 

Additionally, the Tuckers' Complaint in this case is ambiguous at best.  It alleges that 

Mr. Angino told "a few" of the defendants in the case that the Tucker II Complaint did not 

include a loss of sexual relations claim. (R.R. 36a.)  It is not clear that the allegation of 

knowledge relates to these Appellant-newspapers.  The Preliminary Objections of the 

Philadelphia Daily News asserted that the Complaint of the Tuckers should be dismissed 

because it "fails to adequately inform the defendants of the charges against them." (R. 

131a.)  It argued that the Complaint was insufficiently specific to meet the pleading 

requirements of Pa.R.C.P. 1028(a)(3).  We agree. 

 

We cannot know from the pleading whether the remaining Appellant-newspapers 

were among the newspapers Mr. Angino asserted he spoke with, especially because 

several newspapers were dismissed from the action.   More generally, there is no way a 

court can possibly evaluate a pleading to determine if it states a cause of action if it is so 

vague that the court cannot determine whether the plaintiffs allege to have given the 

defendants important notice.  Here we do not know whether the attorney for the Tuckers 

claims to have actually told Appellant-newspapers that the loss of consortium claim did not 

include a loss of sexual relations allegation and we are unable to conclude that he did 

based upon the current pleading.  However, in the event that the Tuckers are able to show 

that they unequivocally communicated the foregoing information to Appellant-newspapers, 

the Tuckers would have stated a viable cause of action.  See Curtis Publishing, 388 U.S. at 
                                            
(…continued) 
loss of consortium claim with the Tuckers."  The Tucker II Complaint was  "drafted by a law 
student" and the Tuckers' attorney "did not even sign it, nor is it clear from the record that 
he even read the final draft.  His wife (who is not an attorney) signed it for him."  Id. at 290, 
n. 7.   



[J-148-2002]-39 

169-170 (observing that where "little investigative effort was expended initially, and no 

additional inquiries were made even after the editors were notified by respondent and his 

daughter that the account, to be published was absolutely untrue [and i]nstead the 

[newspaper] proceeded on its reckless course with full knowledge of the harm that would 

likely result from publication of the article . . . [the evidence discloses] . . . [a] reckless 

disregard for the truth . . . .").   However, because the pleading is impermissibly vague, we 

dismiss it with leave to replead only in the event that the Tuckers are able to allege, in good 

faith, that their attorney unequivocally told these specific Appellant-newspapers that the 

loss of consortium claim did not include a claim for loss of sexual relations.   

 
 
  The Tuckers also assert that Appellant-newspapers were reckless in not knowing 

that the Tucker II Complaint did not seek to recover for damage to the Tuckers' sex lives for 

several additional reasons, none of which is sufficient to prove actual malice by clear and 

convincing evidence.  The Complaint in this case alleges that Appellant-newspapers 

recklessly disregarded the truth by failing to do research into Mr. and Mrs. Tucker's 

background, including their ages, years of marriage, religious and moral upbringing, and 

their emphasis on privacy.  (R.R. 38a.)  Additionally, the Tuckers allege that Appellant-

newspapers acted recklessly by failing to follow selected rules of journalistic ethics 

including: (1) not relying on biased sources; (2) failing to rely on the best sources; (3) not 

sensationalizing the news; and, (4) failing to check the sources and accuracy of the stories.  

Id.   

It is clear that a showing of "[a] 'reckless disregard' for the truth . . . requires more 

than a departure from reasonably prudent conduct."  Harte-Hanks, 491 U.S. at 688.  Failure 



[J-148-2002]-40 

to check sources, or negligence alone, is simply insufficient to maintain a cause of action 

for defamation.  Recklessness generally and in the context of actual malice is not easily 

shown.  As we have explained: 

The [United States] Supreme Court has emphasized that the 
question of whether a statement has been published with 
reckless disregard of falsity is not measured by whether a 
reasonably prudent man would have [published], or would have 
investigated before publishing.  Rather, (t)here must be 
sufficient evidence to permit the conclusion that the defendant 
in fact entertained serious doubts as to the truth of his 
publication.  Thus, while recklessness may be found where 
there are obvious reasons to doubt the veracity of the 
informant or the accuracy of his reports it simply cannot be 
concluded that a defendant entertained the requisite doubt as 
to the veracity of the challenged publication where the 
publication was based on information a defendant could 
reasonably believe to be accurate. 

 
Curran, 439 A.2d at 660 (internal citations and quotations omitted).  The allegations of 

recklessness against Appellant-newspapers, at best, present a situation in which one could 

conclude that perhaps it would have been better if Appellant-newspapers asked the 

Tuckers or their attorney directly whether their loss of consortium claim included a claim for 

damage to their sexual relationship.  However, while hindsight may be twenty-twenty, this 

failure does not constitute actual malice.  Indeed, it may not rise to the level of negligence.     

 

Conclusion 

For the foregoing reasons, the determination of the Superior Court is affirmed in part 

and reversed in part, and the Tuckers' Complaint is dismissed.  The Tuckers are granted 

leave to replead only to the extent they are able to allege that, before Appellant-

newspapers printed the articles, the Tuckers or their representative unequivocally told 



[J-148-2002]-41 

Appellant-newspapers that their loss of consortium claim did not include a claim that the 

lyrics damaged their sex lives.  “The right to amend should not be withheld where there is 

some reasonable possibility that amendment can be accomplished successfully.”  Otto v. 

American Mut. Ins. Co., 393 A.2d 450, 451 (Pa. 1978).  In the event that the Tuckers are 

able to allege notice to Appellant-newspapers, the Tuckers will have stated a cause of 

action.  Based on their current pleading, however, this defamation action is dismissed.    

 

Former Chief Justice Zappala did not participate in the decision of this case. 

Mr. Justice Saylor files a concurring opinion. 

Mr. Justice Nigro files a concurring and dissenting opinion in which Mr. Justice 
Castille joins. 

 
 

 
 


